بررسی محصول

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A55

بررسی گوشی گلکسی A55

سامسونگ معمولاً دو گوشی میان رده مقرون‌به‌صرفه A3x و A5x گران‌تر. حالا، گلکسی A55 قرار است به‌عنوان بهترین گوشی میان‌رده سامسونگ خودی نشان دهد. در این مقاله تک کالا، به بررسی سامسونگ گلکسی A55 خواهیم پرداخت.

مزایا

  • کیفیت ساخت بالا با بدنه شیشه و فلز

  • اسپیکرهایی با صدای عالی و کیفیت صفحه نمایش عالی

  • عملکرد تراشه خوب نسبت به قیمت

معایب

  • تقریباً می‌توانید همین تجربه را با گلکسی A35 داشته باشید.

  • با برنامه‌های اضافی همراه است.

  • سرعت شارژ کندی دارد.

طراحی و صفحه نمایش سامسونگ گلکسی A55

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A55

گوشی سامسونگ گلکسی A55 اولین نسل از سری A5x سامسونگ است که پلاستیک را از بدنه خود حذف کرده و دارای قاب آلومینیومی جدید است. این کار باعث می‌شود که A55 نه تنها زیبا به نظر برسد؛ بلکه با سه دوربین بیرون زده از پنل شیشه ای پشتی و کناره‌های صاف که به خوبی در لبه‌ها انحنا پیدا می‌کنند، بیشتر شبیه یک گلکسی S24 یا گلکسی A24 پلاس باشد.

در دست گرفتن A55 احساس راحتی به شما می‌دهد. البته این گوشی کمی بزرگتر از گلکسی A54 است و ابعادی برابر با ۸.۲ × ۷۷.۴ × ۱۶۱.۱ میلی‌متر دارد. همچنین حدود ۱۰ گرم از نسل قبلی سنگین‌تر به نظر می‌رسد که احتمالاً به دلیل قاب فلزی جدید است؛ زیرا فلز چگالی بیشتری دارد و از پلاستیک سنگین‌تر خواهد بود.

در مورد قاب کناری، نمی‌توان به انتخاب طراحی جدید سری گلکسی A امسال اشاره نکرد که برآمدگی جزئی در سمت راست دارد و کلیدهای پاور و صدا را در خود جای داده است. ما کمی نگران بودیم که این برآمدگی بیش از حد بیرون بیاید؛ اما اینطور نیست. در واقع، تا حدودی به راحتی استفاده از گوشی می‌افزاید؛ زیرا کمک می‌کند تا کلیدها را به راحتی پیدا کنید.

طراحی گوشی گلکسی A55

گلکسی A55 5G در چهار رنگ آبی روشن، یاسی، سورمه‌ای تیره و لیمویی عرضه می‌شود. مدلی که ما بررسی کردیم، رنگ سورمه‌ای تیره دارد که تیره‌ترین رنگ امسال برای این گوشی محسوب می‌شود. متاسفانه، پنل پشت شیشه‌ای هدر رنگ تیره به این معنی است که اثر انگشت همیشه قابل مشاهده خواهد بود؛ به خصوص در محیط‌های روشن‌تر این موضوع بیشتر قابل مشاهده است.

همانطور که از سامسونگ انتظار دارید، حتی گوشی‌های میان رده این سازنده کره‌ای با جعبه‌ای بسیار ساده عرضه می‌شوند. هیچ‌چیز اضافی درون جعبه وجود ندارد.

آنچه که در جعبه Galaxy A55 5G موجود است:

  • گوشی موبایل گلکسی A55 5G
  • یک کابل USB-C به USB-C
  • دفترچه‌های مرسوم
  • اجکتور سیم‌کارت

امسال هیچ ارتقای عمده‌ای در صفحه نمایش صورت نگرفته است. شما همچنان رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل، پشتیبانی از HDR10 و میزان روشنایی مشابه را خواهید داشت. چند تفاوت جزئی شامل صفحه نمایش کمی بزرگتر 6.6 اینچی (در مقایسه با 6.4 در A54) و حالت نرخ نوسازی متغیر (به این معنی که نرخ نوسازی دستگاه می‌تواند برای حفظ انرژی از 120 هرتز به 60 هرتز برود) است. 

علاوه بر بخش پایینی که اندازه آن تا حدودی کوچک شده، سایر گوشه‌ها ثابت می مانند. با این حال، حاشیه‌ها عمدتاً به اندازه‌ای نازک هستند که امکان تجربه‌ای فراگیر را فراهم می‌کنند؛ بنابراین نگرانی زیادی در این باره نخواهید داشت.

محافظ صفحه نمایش، Gorilla Glass Victus پلاس است که در مقایسه با Gorilla Glass 5 که با نسل قبلی عرضه شد، در برابر خط و خش دوام بیشتری دارد. به خاطر داشته باشید که سامسونگ مشخص نمی‌کند که آیا پنل شیشه‌ای پشتی از محافظت یکسانی برخوردار است یا خیر؛ بنابراین بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود، یک قاب برای گوشی تهیه کنید.

صفحه نمایش گلکسی a55

در مجموع استفاده نمایشگر گلکسی A55، در هر موقعیتی بسیار لذت‌بخش است. از تماشای ویدیو و انجام برخی بازی‌ها موبایل لذت خواهید برد. حتی در نور زیاد، مانند روزی صاف با نور آفتاب مستقیم، می‌توانید آنچه نمایش داده می‌شود را به راحتی ببینید، بدون اینکه چشمانتان خسته شود.

تنها پیشرفت هایی که در اینجا می‌بینیم، کالیبراسیون رنگ است. صفحه نمایش این گوشی تغییر چندانی نسبت به نسب پیشین نکرده است؛ اما حداقل رنگ‌های دقیق‌تری نسبت به مدل قبلی خود دارد.

قابلیت‌های گوشی

قابلیت‌های گوشی گلکسی A55

متاسفانه برخی از بخش‌های دیگر گوشی، مانند حسگر اثر انگشت تعبیه شده در زیر صفحه نمایش، چندان چشم‌گیر نیستند. خیلی طول می‌کشد تا حسگر انگشت شما را تشخیص دهد و یک ثانیه و نیم زمان می‌برد تا قفل گوشی باز شود. خبر خوب این است که حداقل دقیق است و در طول بررسی هیچ اشتباهی نداشت.

گزینه بیومتریک دیگری که می‌توانید انتخاب کنید، تشخیص چهره است. اگر «lift to wake» را روشن کنید و «swipe to unlock» را خاموش، در مقایسه با حسگر اثرانگشت کمی سریع‌تر می‌شود اما نه به همان اندازه امن.

دوربین گلکسی A55 5G

دوربین گلکسی A55 5G

سخت‌افزار دوربینی که با سامسونگ گلکسی A55 ارائه می‌شود، مانند A54 5G است؛ یعنی دوربین عریض (اصلی) 50 مگاپیکسلی، اولتراواید 12 مگاپیکسلی و ماکرو 5 مگاپیکسلی. انتظار می‌رفت یک دوربین تله فوتو جایگزین لنز ماکرو شود؛ اما افسوس که سامسونگ بار دیگر این مسیر را به جای آن انتخاب کرده است.

به خاطر داشته باشید که با وجود اینکه دوربین اصلی وضوح 50 مگاپیکسلی دارد، تصاویری که می‌گیرد 12.5 مگاپیکسل است. این بدان دلیل است که گوشی از پیکسل بینینگ استفاده می‌کند که به معنای ایجاد پیکسل‌هایی بزرگ‌تر، از پیکسل‌های کوچکتر است. اگر بخواهید از وضوح کامل دوربین اصلی استفاده کنید یک حالت 50 مگاپیکسلی در اختیار شما قرار دارد؛ اما توجه داشته باشید که برای گرفتن عکس در آن حالت به نور زیادی نیاز دارید.

شما می‌توانید با کیفیت 4K با ۳۰ فریم بر ثانیه یا 1080p با ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید و خبر خوب این است که کیفیت تصویر دوربین اصلی شگفت انگیز به نظر می‌رسد و تثبیت کننده بسیار خوبی به کمک شما می‌آید. همچنین می‌توانید هنگام فیلم‌برداری با سرعت 4K و ۳۰ فریم بر ثانیه، بین دوربین اصلی و اولتراواید جابه‌جا شوید؛ اگرچه این جابجایی آنقدرها که فکر می‌کنید، سریع نیست.

خوب است که می‌بینیم باز تولید رنگ به اندازه نسل‌های قبلی اشباع‌شده نیست. حتی اتفاق بهتر این است که تعویض بین دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و اولتراواید 12 مگاپیکسلی آنچنان تاثیری در کنتراست و رنگ‌ها ندارد و صرف نظر از اینکه تصمیم به استفاده از کدام دوربین را دارید، تصویر ثابتی به شما می‌دهد.

انتظار داشتیم که دوربین اصلی گلکسی A55 با توجه به قیمت بالاتر نسبت به نسل قبلی، جزئیات بیشتری در دوربین اصلی خود داشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد عملکرد آن در سطح مشابهی از گوشی سامسونگ گلکسی A35 است. از طرف دیگر، دوربین اولتراواید برای این کلاس کاملاً خوب است و تصاویری را ارائه می‌دهد که کاملاً قابل استفاده هستند.

به نظر می‌رسد هر دو دوربین عملکرد HDR خوب با جزئیات کافی در سایه‌ها و هایلایت‌ها دارند. در حالی که همچنان سطوح خوبی از کنتراست را در تصویر حفظ می‌کنند؛ البته، برخی سناریوهای پیچیده برای این گوشی دشوار هستند؛ اما حقیقت این است که اکثر دوربین‌ها با چنین موقعیت‌هایی مشکل دارند.

از دوربین اصلی A55 در شرایط نور کم بسیار راضی هستید. عکس‌های شب، یکی از بهترین عکس‌هایی هستند که تاکنون از یک گوشی میان‌رده دیده‌ایم. عکس‌ها بدون روشن شدن بیش از حد، واقعی به نظر می‌رسند؛ اما قسمت‌های مهمی که توسط منابع نوری روشن می‌شوند به خوبی قابل مشاهده هستند و رنگ‌ها همان چیزی هستند که انتظار دارید با چشمان خود ببینید.

حالت پرتره نیز بسیار خوب به نظر می‌رسد و تنها با کمی مشکل در بریدن موهای سوژه از آنچه در پشتِ شخص قرار گرفته، مشکل دارد. با این حال، پس‌زمینه تار برای ما کمی غیر واقعی است.

دوربین سلفی چند عکس فوق‌العاده با وضوح مناسب و رنگ‌های واقعی ثبت کرد. با این حال، باید توجه داشته باشید که عمق میدان بسیار کم است؛ به این معنی که هر چه پشت سر شما قرار دارد، محوتر است.

آخرین مورد، قابلیت‌های زوم گلکسی A55 را داریم که به زوم دیجیتال محدود می‌شود؛ زیرا دوربین تله فوتو اختصاصی در این گوشی به کار نرفته است. می توان گفت که زوم ۲ برابری برای عکسی فوری قابل استفاده است، اما زوم‌های بیشتر مانند ۵ یا ۱۰ برابر، کیفیت بسیار پایینی دارند. بهترین کار احتمالا این است که در حالت 50 مگاپیکسلی عکس بگیرید و سپس عکس را برش دهید.

کیفیت ویدئو

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تثبیت کننده دوربین گلکسی A55 بسیار عالی عمل می‌کند، به خصوص برای گوشی‌هایی با در این محدوده قیمت. این مسئله می‌تواند یکی از قوی‌ترین نقاط فروش A55 باشد. علاوه بر این، سایر موارد در مورد ضبط ویدیو شبیه به عکس گرفتن است؛ از عملکرد HDR گرفته تا نمایش رنگ.

یکی از بخش‌های قوی‌تر گلکسی A55، احتمالاً سیستم دوربین آن است؛ البته انتظار داشتیم سامسونگ در سال 2024 این بخش را ارتقا دهد.

با این حال، سیستم دوربین در سری A5x سامسونگ یکی از بهترین‌ها در بازار باقی می‌ماند؛ به‌ویژه زمانی که کیفیت تصویر اولتراواید و توانایی عکاسی 4K با ۳۰ فریم بر ثانیه را در نظر بگیریم.

عملکرد و بنچمارک گلکسی A55

عملکرد و بنچمارک‌های گلکسی A55

گلکسی A55 5G با تراشه جدید Exynos 1480 با فرآیند 4 نانومتری عرضه می شود. این تراشه از هر نظر بر پایهٔ نسل قبلی، یعنی اگزینوس 1380 که با گلکسی A54 عرضه شد، ساخته شده است. همانطور که از نتایج بنچمارکی که در طول آزمایشات خود به دست آوردیم خواهید دید، عملکرد در کل افزایش یافته است. بهره‌وری انرژی نیز بهبود یافته است، اما زمانی که به بخش باتری رسیدیم، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

ما بازی League of Legends Wild Rift را اجرا کردیم و خوشحالیم که بگوییم همه‌چیز به آرامی پیش رفت؛ بدون هیچ مشکل گرمای بیش از حد، افت نرخ فریم یا تاخیر. این بازی به طور خودکار تنظیمات گرافیکی را برای Galaxy A55 5G با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه در حالت متوسط قرار می‌دهد.

انتخاب تنظیمات بالاتر از متوسط، هشداری مبنی بر داغ شدن بیش از حد دستگاه یا خارج شدن از بازی را به همراه داشت.

جدای از تجربه بازی، A55 هنگامی که در رابط کاربری جابجا می‌شوید و در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها می‌چرخید روان بود؛ جالب است بدانید که این مسئله برای گلکسی A35 که قیمت ارزان‌تری دارد، صادق نیست.

در بخش رم، امسال در مدل پایه، 8 گیگابایت خواهید داشت که نسبت به رم 6 گیگابایتی مدلِ سال گذشته جهش مناسبی محسوب می‌شود.

نتایج بنچمارک‌ها

گیک‌بنچ ۶ تک هسته‌ای

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تراشه جدید Exynos 1480 به کار رفته در گلکسی A55، از هر نظر در مقایسه با Exynos 1380 بهتر است. با این حال، تغییر قابل توجهی در عملکرد، سرعت پردازش یا قدرت گرافیکی آن دیده نمی‌شود.

در مورد گزینه‌های حافظه، می توانید بین 128 و 256 گیگابایت یکی را انتخاب کنید. این حافظه هنوز UFS 3.1 است که یک نسل قدیمی تر از آخرین حافظه UFS 4.0 محسوب می‌شود. با این حال، برنامه‌ها به سرعت بارگذاری می‌شوند.

اگر می‌خواهید فضای ذخیره‌سازی خود را افزایش دهید، این گزینه را از طریق یک اسلات کارت microSD دارید که با اسلات سیم‌کارت دوم مشترک است و تا ۱ ترابایت را نیز پشتیبانی می‌کند

نرم افزار سامسونگ گلکسی A55

نرم افزار گلکسی A55 5G

گلکسی A55 با اندروید 14 به همراه رابط کاربری One UI 6.1 سامسونگ عرضه می شود. شما چهار سال به روز رسانی نرم افزار تضمین شده و پنج سال وصله امنیتی دارید. متاسفانه، برخلاف پرچمداران سری گلکسی اس 24 سامسونگ، امسال شاهد پشتیبانی نرم‌افزاری 7 ساله از سری A سامسونگ نخواهیم بود.

رابط کاربری One UI 6.1 تجربه‌ای زیبا و کاربرپسند ارائه می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند ویجت‌های صفحه قفل، دسترسی راحت به اطلاعات را فراهم می‌کنند که با نمایشگر همیشه روشن بهبود می‌یابد. علاوه بر این، کاربران می توانند سیستم A55 خود را با یک پالت رنگی مطابق با بک‌گراند خود برای شخصی‌سازی کنند.

همچنین ویژگی‌های ابزاری مانند Quick Share وجود دارد که امکان انتقال یکپارچه فایل بین دستگاه‌های اندروید و رایانه‌های ویندوزی را فراهم می‌کند؛ چیزی شبیه به ویژگی AirDrop اپل.

در گلکسی A55 نرم افزارهای زاید زیادی وجود دارد. این اتفاق را معمولاً از تولیدکنندگان چینی مانند شیائومی یا هواوی می‌بینیم؛ بنابراین مواجه شدن با یکسری برنامه‌های از پیش نصب‌شده ناخواسته هنگام راه‌اندازی A55 کمی ناامید کننده خواهد بود.

باتری سامسونگ گلکسی A55

باتری سامسونگ گلکسی A55

ظرفیت باتری گلکسی A55 روی 5000 میلی آمپر ساعت باقی می‌ماند. با این وجود، عمر باتری به طور قابل توجهی نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است.

گلکسی A55 یک روز کامل بازی، پخش ویدئو و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را با حدود 6 تا 7 ساعت استفاده دوام خواهد آورد. با این حال، حتی پس از یک روز با چنین استفاده سنگینی، معمولاً حدود 30 تا 40 درصد باتری باقی می ماند.

حالا بیایید نگاهی به آن اعداد معیار بیندازیم…

تراشه جدید اگزینوس 1480 در A55 از نظر بازدهی انرژی، در موب‌گردی و پخش ویدیو چندان بهتر نیست؛ اما توانسته بین 30 تا 60 دقیقه بیشتر از نسخه قبلی کار کند.

سرعت شارژ نسبت به سال گذشته تغییر نکرده و همان 25 وات است. نتایج کمی متفاوت تست‌های شارژ را در بالا مشاهده خواهید کرد؛ اما به طور کلی، تفاوت‌ها ناچیز است. لازم است بدانید که هنوز شارژ وایرلس به سری A5x سامسونگ نیامده است.

کیفیت صدا و هپتیک گلکسی A55

برخلاف گلکسی A35، که به نظر می‌رسد صدا در آن کمی خفه است؛ کیفیت صدای خروجی از اسپیکرهای A55 بدون توجه به بلندی صدا، خارق‌العاده است.

با A55، صدایی غنی و شفاف خواهید داشت؛ به همراه حداکثر صدایی که به اندازه کافی بلند است که در برخی از محیط‌های پر سروصدا به خوبی شنیده شود.

بازخورد لمسی به اندازه کافی دقیق و مناسب است که بتوانید از آن لذت ببرید؛ اما بدیهی است که در سطح سری گلکسی S24 شرکت یا حتی گلکسی  S23 FE نیست.

نتیجه‌گیری

امسال سامسونگ برای گلکسی A55 همه چیز را ساده و حداقلی نگه داشته است و تنها ارتقای قابل مشاهده آن، تراشه جدید اگزینوس 1480 است که از نسل قبلی آنچنان قدرتمندتر نیست. همچنین طراحی بهینه‌سازی شده‌ای دارید که به طور کلی پلاستیک را کنار گذاشته و یک قاب فلزی دارد که باعث می‌شود گوشی با کیفیت‌تر به نظر برسد.

اگر عملکرد کمی پایین‌تر و کیفیت صدا تا حدودی ضعیف‌تر در گلکسی A35 برایتان مهم نیست، می‌توانید آن را انتخاب کنید؛ زیرا تقریبا همین تجربه کاربری را ارائه می‌دهد و با قیمت کمتری به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *